@26 despre Spirite ELEMENTALE.... , din Conferintele lui R. Steiner

http://mihaiiasiromania.blogspot.roinformatii spirituale


26. despre Spiritele Elementale
       din Conferintele lui R.Steiner

       continuare de la pct.25
              Spiritele ELEMENTALE nu sunt legate numai de foc si de tot ce depinde de acesta.
Ele sunt reprezentantii entitatilor divine pentru tot ce se petrece in  lumea simturilor. De exemplu : - actiunea fortelor care au ca efect ziua si noaptea nu s-ar putea  desfasura daca n-ar exista astfel de fiinte in cete numeroase, care imprima planetelor miscarea de rotatie de unde rezulta alternanta dintre noapte si zi. Tot ceea ce se petrece este lucrarea ostirilor de entitati spirituale inferioare si superioare.
Ne ocupam de cele din  subordinea celorlalte, cele trimise sa le serveasca pe celelalte.
                Cand din noapte se iveste ziua si din zi noaptea,intervin fiintele elementale, si omul este si in acest caz strans legat de ele. Cand este lenes, nepasator, indolent, el exercita altfel de influenta asupra acestor fiinte decat atunci cand este harnic, intreprinzator, productiv.
                                                                     Cand omul este lenes, se uneste cu unii elementali in aceeasi masura ca si atunci cand este activ, dar in cu totul alt fel.  Aceasta a doua categorie de fiinte, a caror viata se desfasoara din plin in timpul zilei, care intr-un fel fac ziua sa se desfasoare, se afla aici in elementul lor superior. Dar tot asa cum fiintele din  prima categorie, cele ale focului, sunt legate de aer, de apa, de pamant, unele dintre cele din aceasta a doua categorie sunt legate de intuneric, si ziua nu s-ar deosebi de noapte daca aceste fiinte n-ar fi intemnitate in noapte.      Daca omul poate beneficia de lumina zilei, el datoreaza aceasta entitatilor divine care au indepartat unele fiinte elementale si le-au intemnitat in noapte. Aceste spirite patrund necontenit in om, cand acesta este lenes, le lasa ca atare;  cand este activ, muncitor,el le aduce inapoi, prin spirit, in domeniul zilei. Astfel el elibereaza neincetat spirite din  cea de a doua categorie. Pe toata durata vietii purtam in noi astfel de fiinte care au patruns fie in clipele cand eram lenesi, fie atunci cand eram harnici.
             Cand murim, cei pe care i-am adus in domeniul zilei se pot intoarce in lumea spirituala, dar cei pe care, prin lenea noastra, i-am lasat in intuneric, raman inlantuiti in noi si cand ne reincarnam ii facem sa renasca.  Acesta este al doilea punct la care se refera Bhagavad Gita.  Nici acum nu este vorba de Eul omenesc, ci de acest fel de spirite elementale, despre care se spune :"Iata ziua si noaptea,.. Cei pe care prin  activitatea ta ii transforma din spirite ale noptii in spirite ale zilei vor intra in lumea spirituala atunci cand vei muri. Cat despre cei pe care ii iei cu tine in starea de spirit ale noptii, pe acestia ii condamni sa se nasca din nou impreuna cu tine"
Acum puteti sa va dati seama cum se petrec lucrurile. La fel se intampla si cu alte fenomene naturale, de exemplu cele  28 de zile ale ciclului lunar.  O intreaga multime de fiinte elementale a trebuit sa actioneze ca sa puna  luna in miscare , in asa fel incat sa rezulte diferitele faze lunare si sa se dezvolte tot ceea ce pe pamant are legatura cu acestea.
Din nou a trebuit ca unele fiinte elementale sa fie prinse de vraja, sa fie intemnitate de catre entitatile superioare.  Clarvazatorului i se dezvaluie de fiecare  data ca atunci cand luna este in crestere fiinte spirituale de rang inferior se inalta  spre un rang superior. In schimb, alte spirite trebuie sa fie atrase prin vtaja in regnuri inferioare. Si fiintele din aceasta categorie, cea de a 3-a, au un raport direct cu omul.         O fiinta omeneasca vesela, care se bucura de viata, care vede intotdeauna partea cea buna a lucrurilor, elibereaza necontenit spiritele intemnitate in perioada de descrestere a lunii.  Aceste spirite patrund in om, care prin calmul sau, prin multumirea interioara, prin modul armonios in care concepe universul le elibereaza neintrerupt.  Cele care patrund intr-un om posomorat, mereu nemultumit si care se descurajeaza din orice , raman in starea de captivitate in care se gaseau in faza de luna descrescatoare.    Sunt intr -adevar oameni  care prin armonie interioara pe care au  dobandit-o, prin buna lor dispozitie actioneaza eliberator asupra unei multitudini de fiinte legate prin vraja, dupa cum am aratat.  Omul al carui suflet este in armonie cu lumea, cel care este multumit de viata, este de fapt un  eliberator pentru spiritele elementale. Dimpotriva, omul trist, nemultumit, descurajat, inlantuie pe cei care ar fi putut fi eliberati prin buna dispozitie.         Vedeti deci, ca starea de spirit a cuiva nu are importanta numai pentru el insusi, ci veselia  sau  tristetea  lui se pot difuza in afara, eliberand sau inlantuind.  Influenta pe care o exercita omul doar prin starea de spirit se imprastie in toate partile in lumea  spirituala.         Ajungem astfel la cel de al  3-lea punct mentionat in pasajul din  Bhagavad Gita cand  un om  prin  buna dispozitie, elibereaza spiritele, asa cum se intampla in perioada de crestere a lunii, acestea se pot intoarce in sfere superioare la moartea acelui om.  Daca insa prin proasta sa dispozitie, prin ipohondrie, le lasa neschimbate, asa cum au trebuit sa fie pentru ca sa apara diferitele faze ale lunii, spiritele care patrund in el raman captive si vor trebui sa se nasca din nou odata cu el.   Este, deci, o a 3-a  categorie de elementali dintre care unii sunt eliberati la moartea omului si se intorc la locul de unde si-au luat fiinta, iar altii trebuie sa revina in lume odata cu omul.
                                     In sfarsit, exista si a 4-a  categorie de elementali : cei care trebuie sa regleze mersul Soarelui in decursul anului, pentru ca el sa  straluceasca vara deasupra Pamantului , trezindu-l, fecundandu-l, pentru ca sa poata dezvolta ceea ce creste din primavara pana in toamna. Pentru aceasta trebuie ca unele spirite sa fie prinse de vraja in timpul iernii. Din  nou omul  actioneaza asupra acestor spirite, la fel ca in cazul celor    3 categorii  anterioare.         Sa presupunem ca la venirea iernii cineva isi zice : iata ca noptile sunt tot mai lungi si zilele tot mai scurte; ajungem in acea parte a anului cand intr-un  fel soarele isi retrage de pe Pamant fortele fecundatoare.   Pamantul pare ca moare, dar in fata acestei agonii ma simt si mai obligat sa-mi intensific viata spirituala. Pe masura ce se apropie Craciunul, omul acela va dezvolta in el  o dispozitie interioara care-l va  face sa inteleaga mai bine adevarata semnificatie a acestei sarbatori, adica, pe masura ce lumea din afara amorteste, spiritul trebuie sa se trezeasca tot mai mult in noi.   Daca strabate astfel toata iarna, pana la Paste, amintindu-si ca trezirea lumii exterioare corespunde cu moartea elementului spiritual, el va trai sarbatoarea Pastilor intelegand ce este aceasta; nu va fi numai o formalitate religioasa, ci o intelegere religioasa a proceselor naturale, a spiritului care traieste in natura, si va elibera prin pietatea sa, prin spiritualitatea sa, fiintele elementale din cea de a-4-a categorie care intra si ies  din om neincetat si de care depinde  mersul Soarelui pe bolta cereasca.               Dar cel care nu cunoaste acest fel de pietate, care neaga spiritul sau nu este sensibil la el, cel care se  inpotmoleste in  haosul materialismului este  napadit de fiinte elementale din  cea de  a4-a categorie, care raman in el  neschimbate.  Si in acest caz moartea omului are ca efect fie ca aceste fiinte sunt eliberate, fie ca raman legate de el si trebuie sa revina cand va avea loc o noua incarnare a lui.      Cand se leaga de spiritele iernii fara sa le transforme in spirite ale verii, el le osandeste sa se nasca din nou in lumea noastra, desi n-ar fi nevoie.
                                Priveste  focul  si  fumul .  In raporturile cu  lumea exterioara, activitatea ta spirituala si psihica poate fi comparata cu cea care produce focul si fumul ; 
                                 daca prin gandurile si simtirea ta vei spiritualiza lucrurile care te inconjoara, ajuti unii elementali sa se inalte. Daca te  asociezi cu fumul , ii osandesti sa se nasca din nou.  Sa ai in vedere  lumina /  ziua /  Luna in crestere / partea luminoasa a anului .   Daca actionezi in asa fel incat  aduci inapoi spiritele elementelor la lumina , la zi, la Luna crescatoare, la vara, vei elibera la moartea ta aceste fiinte care ti-au fost atat de necesare.  Ele se vor inalta din nou in  Lumea Spirituala. Daca te asociezi cu fumul, daca nu iei in considerare decat materia solida si o privesti cu ochii goi, daca te asociezi cu noaptea datorita lenei  sau  a  spiritelor lunii descrescatoare prin  starea ta de suparare, daca te asociezi prin necredinta  sau lipsa de  spiritualitate cu spiritele inlantuite in iarna, vei osandi toate aceste fiinte sa  renasca impreuna cu tine.         Doar acum stim despre ce este vorba in Bhagavad Gita.Daca ne gandim ca este vorba  despre  om, nu intelegem nimic din acestea. Dar atunci cand stim ca intreaga viata a omului este un schimb continuu intre om si o serie de spirite care traiesc captive in preajma noastra si care de altfel trebuie sa fie asa, intelegem ca este vorba de eliberarea sau  de reincarnarea celor 4 grupe de elementali.
Secretul acestui gen de  Ierarhie  inferioara a fost pastrat in acest pasaj  din Bhagavad Gita.
Cand  regasim  astfel  intelepciunea primordiala in mari documente religioase, ne dam seama cate lucruri pretioase contin acestea si vedem ce mult  gresesc cei care le inteleg in mod  superficial  sau refuza sa le vada in toata profunzimea lor. Nu ne comportam asa cum trebuie fata de ele decat daca  ne spunem :nicio cunoastere nu se ridica destul de sus ca sa poata descoperi tot ce este ascuns in ele.  Doar atunci simtim cum emana din aceste documente un suflu magic  de  pietate  adevarata ; ele devin ceea ce trebuie sa fie ce fapt  un mijloc  de purificare si de innobilare in procesul de dezvoltare a omenirii.
Adesea, ele ne fac sa patrundem in profunzimea nesfarsita a intelepciunii omenesti. Ceea ce se poate raspandi acum in  omenire pornind din scolile oculte sau  izvorand din Mister va permite sa fie  revelate in toata maretia lor, in toata stralucirea lor; aceste imagini - caci nu sunt decat  niste imagini reflectate - ale intelepciunii originare.
                                           Am dorit sa va aratam printr-un  exemplu destul de greu de inteles, ca in vremurile intelepciunii stravechi erau cunoscute actiunile si  reactiile tuturor acestor spirite care ne inconjoara, care, prezente pretutindeni, intra si ies din fiintele omenesti , caci atunci se stia ca faptele si gesturile oamenilor corespund unor schimburi intre lumea spirituala si propria lume interioara a omului.
Taina existentei omenesti capata un  sens deplin cand stim ca prin toate actiunile noastre si chiar prin starea noastra sufleteasca, prin  dispozitia noastra, actionam asupra intregului Cosmos, ca mica noastra lume are o infinit de mare importanta pentru Macrocosmos  in ansambul sau.  Simtul foarte puternic al  responsabilitatii este ceea ce este mai frumos si mai important din tot ceea ce desteapta in noi stiinta spirituala.   Acest sentiment ne face sa intelegem  cu adevarat viata, sa dorim din toata inima sa dam deplina valoare acestei vieti pe care am adaugat-o curentului evolutiei.


                                                        continuam  expunerile in pct. 27


                                  ,    sunt de folos aceste informatii ????


                                                                          domnita 
  
 
 

Postări populare de pe acest blog