@5. : Sa se faca lumina : din Conferintele lui Rudolf Steiner, 1910

http://mihaiiasiromania.blogspot.com
informatii spirituale




sa se faca lumina
din Conferintele lui Rudolf Steiner, 1910

continuare din pct 4

Nu trebuie sa ne imaginam ca Elohimii intr-o maniera antropomorfa asemanatoare  omului ;  Nu trebuie sa ni-i reprezentam sub forma umana, dar  totusi le  putem distinge natura lor ca un fel de dualitate. 
           Nu putem  intelege omul zilelor noastre decit deslusind in el un corp, un suflet  si un spirit.
Si noi toti stim  ca  scopul  Antroposofiei  ( Stiintelor Spirituale) este sa ne ajute sa discernem  cit mai exact natura  si  efectul acestei triple organizari a omului.
Ar fi o mare greseala sa ne  imaginam aceste entitati , pe care Biblia  le numeste Elohimi si care au o existenta anterioara omului,  sub o forma antroposofica; totusi se poate distinge la ei  un fel de corp si un fel de spirit.
                            Daca la om  se face o deosebire intre corp si spiritul sau, in ce priveste expresia exterioara, fiinta sa spirituala este localizata in diferite feluri.
Nu vom fi tentati, niciodata, sa localizam spiritul in maini, in picioare /  in trunchi, in picioare , in brate vom localiza  intotdeauna principiul corporal, iar principiul spiritual are ca organ, ca instrument de exprimare capul si creierul.
Deci, in forma umana unele parti  ale sale exprima principiul corporal si in altele principiul spiritual.
La Elohimi, am putea proceda intr-un mod asemanator.       Viata,  actiunea substantelor de care am vorbit, nu poate fi cu adevarat inteleasa decit daca o concepem ca fiind manifestarea Elohimilor, ca fiind corpul lor. Sar trebuie sa facem o  repartizare in  diferitele aspecte ale Elohimilor in functie de natura celor 3 elemente si sa ne reprezentam corpul lor, natura mai putin spirituala a lor, exprimandu-se mai ales prin apa si aer, iar in caldura care interpenetreaza aceste elemente, in amestecul  de  tohuvabohu  , in acea caldura vie si plina de miscare, in care actioneaza partea spirituala a Elohimilor.
Dupa cum in cazul  omului ceea ce este corporal se manifesta in tunchi si membre, iar ceea ce este spiritual in cap, vom  putea intelege ca, daca vom concepe intregul Univers ca fiind expresia corporala a Elohimilor, atunci in elementele de aer si apa traieste ceea ce constituie principiul lor corporal, iar in elementul caldura, partea spirituala.    In felul acesta privim intregul Univers ca manifestarea Elohimilor, ca un tohuvabohu al elementelor, spiritul fiind unit cu elementul caldura care penetreaza aceste entitati  elementare.
BIBLIA se foloseste de un cuvint  surprinzator  pentru a exprima raportul dintre spiritul  Elohimilor si elementele  ruah  Elohim merahefet ,   cuvant minunat  cu care trebuie sa ne familiarizam  daca dorim sa  intelegem  cum  spiritul Elohimilor  a patruns celelalte elemente : si nu vom putea intelege cuvintul  rahef  decit daca facem apel la tot ce evoca el  in stravechile timpuri, cind era rostit.           Astazi, cind spunem  si duhul  zeilor se misca pe deasupra  masei  elementelor  sau   pe  deasupra apelor   aceasta nu ne spune nimic, caci pentru a intelege sensul exact al cuvintului   rahef   trebuie sa ne reprezentam  o imagine pentru care vom utiliza o comparatie, de exemplu : inchipiuit-va o  gaina care cloceste ouale; caldura se iradiaza si patrunde, penetreaza ouale. Aceasta caldura iradianta a gainii care penetreaza ouale, pentru a le face sa se deschida, aceasta caldura activa, va poate da o idee despre ceea ce contine verbul  rahef,  care cuprinde spiritul in sanul elementului caldura.   Asa cum iradiaza caldura gainii, la fel spiritul Elohimilor patrundea cu iradierea sa, prin elementul de  caldura, celelalte doua elemente, de aer si apa.   Avem , in felul acesta, imaginea pe care o evoca aceste cuvinte : si spiritul Elohimilor se purta pe deasupra apelor, a masei de elemente elementare.
Pana in acest punct, am incercat sa construim imaginea care lua nastere in sufletul anticului intelept evreu cand el medita asupra acestor stadii primitive ale crearii Pamintului fizic.  Acum ne putem reprezenta acest  tohu vabohu  sub  forma  unui  gind compus din miscarea elementelor de aer si apa intrepatrunse de caldura.     Elementul luminos se desprinsese in   ha- samayim, principiul solar, si aceste   3  elemente erau  acoperite de  intuneric (tenebre).    Insa, in elementul de caldura, traia si se propaga in unde esenta spirituala a Elohimilor, iar  aceasta caldura care se raspindea in toate directiile facea sa se maturizeze tot ce  cuprinde elementul obscur.
Cand  ajungem la  sfarsitul acestui verset care se traduce prin cuvintele ... si Duhul Elohimilor plutea peste ape  vom sti ca este vorba de ceea ce Biblia  facea  mentiune, inca de la primele cuvinte, de ha-aret    de 
pamant ,  de aceea ce a ramas dupa ce ha-samayim   s-a  retras.
Ceea ce caracterizeaza  viata paminteasca este faptul ca  lumina vine din afara.
                                                                                                            Pamintul este luminat din exterior.
Caracteristica  vechiului Soare este ca  fiind viitorul  element terestru, devenind el insusi sursa de lumina.
Cand enumeram elementele  care compun  existenta terestra, incepem de obicei prin elementul solid, lichid, aer si in cele din urma  la caldura. Acestea fiind starile sale cele mai dense. Dar nu e totul : daca continuam  observatiile vom ajunge la existenta  unor stari  mai subtile pe care , stari eterice  fiind in primul rand partea luminoasa. Trecind dincolo de partea de lumina, gasim o  stare si mai subtila, nemanifestata direct in lumina  sensibila.   Aici , in aceasta  lume gasim un reflex al acestui element luminos, mai subtil decit eterul de lumina. In limbajul  ocult se spune ca fortele acestui eter sunt  acelea care  regleaza legile chimice, de combinare a substantelor intre ele, care regleaza organizarea elementelor.
Ne-am putea face o idee despre natura acestui eter  mai subtil  decit lumina, facind o experienta care consta in a  freca cu un arcus, marginea unei placi pe care s-a presarat  un strat extrem de fin  de pulbere;  se formeaza anumite linii care se numesc  figurile Chladni. Aceste linii de forta  produse de sunet reprezinta imaginea  a ceea ce se intampla fara incetare in spatiu.   Spatiul in sine este diferentiat; el este strabatut, saturat de forte mai subtile decit cele ale luminii si care din punctul de vedere spiritual constituie  echivalentul a  ceea ce  este sunetul in lumea sensibila.        Ridicindu-ne  deasupra caldurii si apoi deasupra luminii, intalnim  eterul de sunet  sau  eterul chimic, care constituie ansamblul fortelor de diferentiere a substantelor care le separa si le  organizeaza; aceasta este natura sunetului, dar sunetul sensibil, pe  care il percepe urechea noastra, nu este decit expresia  exterioara, produsa de vibratia aerului.
Cind spunem ca ceea ce tinde spre o  manifestare exterioara a iesit din  ha-aret cu   ha-samayim, nu  trebuie sa ne  gandim  numai la elementul luminos, ci si la principiul eteric mai subtil inca, de sunet,  la rezonanta care  strabate  aceasta lumina.
Ce gasim daca ne inaltam  de la eterul  de sunet spreun eter  inca si mai subtil, detasat, he-samayim ? Ajungem  la starea eterica cea mai  subtila  al sunetului, la rezonanta care strabate aceasta lumina.


                                                 continuam la pct. 6


                                                                 domnita

 





Postări populare de pe acest blog