@ 3. Misterul cuvintelor primordiale. Din Conferintele lui R.Steiner

http://mihaiiasiromaniainformatii spirituale


misterul cuvintelor primordiale
din Conferintele lui R. Steiner


"beresit  bara  Elohim  et  ha- samayim  v' et  ha-aret "
" La inceput  a facut  Dumnezeu  cerul  si  pamantul "

Daca vrem  sa intelegem sensul primelor cuvinte din GENEZA  trebuie  sa inlaturam caracterul abstract si difuz  al limbilor moderne si sa adoptam o alta cale de studiu.Inteleptii evrei din antichitate ,cand rosteau sunete, silabe,  acestea patrundeau in sufletul lor si  provocau imagini vii,  actiuni creatoare.
Multumita posibilitatilor de investigatie clarvazatoare putem descrie originile evolutiei terestre concomitent cu evolutia omului  si sa stabilim  carui moment din evolutie corespunde ceea ce evoca puternicul cuvint "beresit"
Pamintul nostru actual a fost precedat de 3 etape de evolutie : Saturn /  Soare /  Luna
- vechiul Saturn  avea numai starea elementara de caldura, focul, o caldura care vibra prin sine insusi;
  aceasta etapa trece in a doua etapa de evolutie pe care o numim  -  existenta  solara;
- vechiul Soare , ... in aceasta etapa de evolutie, pe langa caldura vie de la inceput se alatura un element nou,
de  natura aeriana   sau  gazoasa,  si pe care ni-l putem imagina ca intr-o  intreprindere de elemente aer si caldura intr-un joc continuu;
- vechea Luna,  a 3-a etapa  de evolutie  cind la elementele foc si aer se adauga elementul  apa ;   in aceasta faza se produce un fenomen singular   si anume ... unitatea elementelor  primordiale care au condus  la aparitia vietii, se destrama , se diferentiaza  focul de aer si apasi apare un element nou pamintul elementar in
  a-4-a etapa de evolutie a elementelor primordiale :
  -  elementele  foc  si aer  a trebuit sa se  desprinda   de  elementele apa si  pamint ,...
Acum se atinge un anumit punct al evolutiei globului nostru pamintesc, cind  dintr-o stare  elementara comuna compusa din foc /  aer /   apa  /  elementul solid , pamint,  se amesteca  si apoi se separa de elementul  de natura mai subtila al vechiului Soare.
Acest  moment  de desprindere a elementelor de natura SOLARA ( foc  si  aer ) de elementele  de natura
LUNARA  (apa  si  elementul solid, pamint)  reprezinta  punctul  din care  incepe  povestea GENEZEI.
Aceasta dualitate,.. intreg  acest eveniment trebuie sa ni-l  evocam  in suflet in legatura cu ,..
cuvintul  "beresit " -   " la inceput "
Trebuie sa fim constienti ca intreaga evolutie  a vechiului Saturn,  a vechiului Soare , a vechii Luni  nu este numai expresia  Entitatilor Spirituale care au condus, au dirijat  aceste procese ci, chiar  a format suportul  acestei  evolutii. Si ce numim element de caldura, element de aer, element de apa , nu este decit invelisul exterior  al acestor entitati. Aceasta este de fapt  realitatea  in evolutie.
Deci, pentru a studia acest document care este GENEZA, exista o cale cu totul alta decit aceea care se urmeaza de obicei in studiul  altor  documente vechi.
Pentru a patrunde in spiritul acestui document, GENEZA, va trebui  sa ne desprindem  de ce am inteles si am simtit  pana in prezent prin cuvintele :   cerul si pamintul /  Dumnezeu  /  zeii ,../ creatie / la inceput,.. etc
Daca ar fi sa aruncam o privire asupra  starii care a existat  in momentul  cind  elementul terestru s-a separat de elementul solar si ne-am inchipui acest eveniment dupa  imagini luate din lumea materiala, sa tinem totusi seama  ca folosirea notiunilor   " apa,   aer,   foc,.." nu reprezinta decit  o modalitate de a evoca in limbajul nostru  aceasta  substanta spirituala vie  care s-a dezvoltat in cursul perioadelor vechilor  corpuri ceresti, SATURN/ SOARE  / LUNA  pentru a atinge  momentul  pe care l-am descris.
Sa ne imaginam si sa simtim aceste elemente  "  aer, apa, foc ",   amestecate unele cu altele si formand un imens  glob care apoi se separa in doua - o parte formata din elemente solare,
                                                            - o alta parte formata din elemente terestre.
Sa tinem seama, insa, ca aceasta reprezentare materiala a elementelor nu este pentru spiritualitate decit un mijloc de  exprimare.
Sa ne inchipuim  mai departe ca prin aceasta imensa  gaoace,  cochilie de substanta materiala, formata din  aer, apa si caldura, se reveleaza  fata  Entitatilor Spirituale.  Acestea se misca, se manifesta, se reveleaza cu ajutorul acestor elemente care ne dau noua o impresie materiala.
Prin mijlocirea lor, suntem, ca sa spunem asa, in prezenta unor Entitati Spirituale care isi arata chipul  si actioneaza cu ajutorul caldurii / al apei / si al aerului, pentru a organiza corpuri ceresti prin prezenta lor  spirituala si sufleteasca.Sa ne intiparim bine in suflet aceasta imagine.
Sa incercam acum, cu privirea interioara sa ne formam imaginea acestui invelis, facut din elementele aer / apa / si  foc , invelis pe care l-am putea asemui cu cochilia unui melc, elementele neformind un invelis solid ca acela al  melcului, ci unul  mult mai subtil. In aceasta cochilie, sa ne imaginam apoi o spiritualitate care ne priveste si ne apare sub forma unor figuri ce  se reveleaza cu ajutorul acestui invelis, fiind in acelasi timp o forta de manifestare, o forta care, din ceea ce este ascuns / invizibil/ suprasensibil ,  tasneste  in forme  revelate.
Daca sunteti patrunsi pana in adincul  sufletului de aceasta imagine pe care am incercat sa v-o prezint, daca ati reusit sa simtiti aceasta actiune vie a unor Entitati Spirituale printr-un element sensibil, substantial, aceasta forta interioara care isi desfasoara elementul activ pentru a organiza materia si daca, in plus, veti face abstractie o clipa de orice alta imagine, veti simti abia atunci ce era in sufletul unui initiat evreu din vechime, cind sunetele care formau cuvintul  " beresit" strabateau sufletul sau -      "beit" , prima litera,  sunetul, care compune cuvintul, evoca forta substantiala care impleteste un habitaclu, o cochilie;
                                               "reis", a doua consoana, evoca forta Entitatilor Spirituale care actioneaza in interiorul acestui habitaclu;
                                               "sin ",al treilea sunet, evoca forta care, actionand din interior, tinde sa se manifeste in exterior.
Atingem astfel, intr-o oarecare masura, principiul pe care se  bazeaza descrierea facuta. Si daca patrundem mai profund in acest  principiu, vom resimti ceva din spiritul acestei limbi ebraice, care era purtatoarea unui element creator de care omul modern nu-si mai poate da seama.
                                     " La inceput zeii au creat ", va trebui sa ne ferim ca prin acest cuvint s-ar fi putut vedea ceva cu ochii fizici, obisnuiti ; a fost o actiune creatoare pe care nimeni nu ar fi putut sa o vada cu privirea fizica.     Priviti in sinea voastra si incercati sa retraiti impresia  acestor idei pe care tocmai vi le-am  redat; readuceti-le in minte prin intermediul meditatiei si va  aparea in suflet   prin forta  proprie , un continut  pur spiritual.
Ganditi-va  ca ceea ce poate face omul  doar imaginativ poate fi ca o  activitate de creatie cosmicaefectiva
Imaginati-va ca in locul activitatii voastre interioare, a gandirii voastre, a meditatiei voastre, este vorba de o gandire cosmica ce  isi  exercita puterea creatoare si veti  intelege mai exact continutul celui de-al doilea  cuvint  din GENEZA   "  bara ";
Incercati sa-l intelegeti cat mai aproape de continutul sau spiritual, de insasi experienta voastra cind  meditati asupra unui gand propriu.
Imaginati-va  ca in timpul acestei meditatii, evocati in minte doua categorii de idei : 
prima categorie ar fi imaginea unei activitati, a unui fapt sau a unui obiect exterior;
- a doua categorie  ar fi o dorinta de a face ceva ce omul poarta in sine si este legat de propria vointa
, in acord cu  cu inclinatiile si dispozitia sa psihica.      Avem de-a face aici,cu doua elemente, o reprezentare si o dorinta care apar in suflet ca urmare a propriilor sale ganduri.  Daca vom inlocui acum acest suflet omenesc cufundat in gandurile sale, cu ceea ce GENEZA numeste Elohim, va trebui sa ne imaginam o pluralitate de Entitati Spirituale cufundate in meditatie si ca aceste entitati emana din profunzimile lor doua complexe asemanatoare ce ceea ce am descris mai sus, o pura reprezentare si o  dorinta. Astfel, in locul unui suflet comun cufundat in meditatia sa,  sa evocam  un ansamblu cosmic de entitati care emana din ele - acum este o meditatie de ordin  universal- o reprezentare a ceva ce se manifesta, ce se exprima spre in afara si o dorinta cu totul de natura interioara, care se limiteaza la o activitate interioara.   Asadar, aceste entitati cosmice pe care le numim Elohim , ni le putem reprezenta ca fiind in stare de meditatie, iar aceasta meditatie se exprima prin cuvintul :
   "  bara  "  -   "  au creat "     Si acum, imaginati-va ca, in sanul acestei meditatii creatoare, de ordin cosmic, iau nastere doua complexe. Unul evolueaza mai mult spre exterior, iar altul este o activitate  interioara, o viata interioara.          Aceste doua complexe ne dau cu aproximatie cele doua elemente care apareau in sufletul vechilor evrei cand auzeau cuvintele pe care noi le traducem prin 
  "  cerul  si  pamintul " ,    " ha- samayim "   si   " ha- aret "
Cine vrea sa-si faca o idee despre ceea ce se petrecea in sufletul anticului intelept evreu cind intrebuinta acest cuvint, trebuie sa-si dea seama ca in acea vreme, era foarte viu sentimentul ca evolutia  noastra terestra are o semnificatie precisa, o finalitate determinata


                                                                         continuam cu punctul 4


                                                                                               domnita

Postări populare de pe acest blog